«Jo vull anar a l’escola cada dia en bicicleta!!»

«Jo vull anar a l’escola cada dia en bicicleta!!» era un dels comentaris més escoltats durant la Bicicletada Font-rúbia del dimecres 2 de juny. Amb l’objectiu de promoure una arribada més sostenible i segura de l’alumnat de l’Escola Font-rúbia es van organitzar tres rutes que connectaven per camins diferents barris del poble fins a l’escola. La data triada es va fer coincidir amb una sortida en bicicleta al bosc de les Graus dels grups de 3r a 6è.

Des d’abans de les 8 h del matí les cares d’emoció es concentraven a cada punt de trobada esperant el moment d’anar cap a l’escola en bicicleta. I no era per menys: molts ja coneixien part dels camins de cada ruta, però per la gran majoria era la primera vegada que arribaven sobre dues rodes a l’escola. En total, una vuitantena de nens i nenes de tots els grups de l’escola —des de canalla de 4 anys passant pels grans d’11 i 12 anys— van arribar a les 9 del matí al centre acompanyats per més de 25 adults. Un parell de caigudes, per sort lleus, van ser inevitables.

En els trajectes els participants van adonar-se d’alguns dels problemes que dificulten el desplaçament en bicicleta a l’escola. El primer d’ells és la poca adaptabilitat d’alguns trams a la circulació en bicicleta que es fa molt més evident als encreuaments amb carreteres. També hem de tenir en compte que no es va poder garantir una ruta segura des dels barris nord-orientals (Sta. Maria, Casetes del Raspall, Sabanell).

Els participants de la Bicicletada també van poder comprovar la manca de respecte a la carretera per part d’alguns conductors, ja que tot i tractar-se de grups grans d’infants en bicicleta amb armilla reflectant, la majoria de turismes no es detenien i continuaven la marxa com si tinguessin preferència en la carretera i els carrers o camins.

Mobilitat sostenible i segura

Diferents debats al voltant de la mobilitat a l’escola que han tingut lloc al Consell Escolar els darrers anys van generar diverses propostes que han quallat en aquesta activitat que té per objectiu promoure una mobilitat més sostenible i segura al poble. La proposta és organitzar més sovint esdeveniments d’aquest tipus i promocionar més l’ús de les bicicletes. En tractar-se d’una activitat nova queden molts aspectes a millorar que facilitin la participació de més alumnes i adults acompanyants.

Paral·lelament a l’activitat, s’ha realitzat una enquesta a tots els alumnes i famílies de l’escola per conèixer la seva opinió respecte al desplaçament al centre. Algunes dades rellevants: si bé el 99% dels infants disposen de bicicleta pròpia, el 80% es desplacen en cotxe i la resta caminant. Els desplaçaments a l’escola en bicicleta són gairebé inexistents, però el 50% d’enquestes expressen que desitjarien fer-ho en bicicleta.

Publicat a la revista Montònec al juny de 2021