Aprenem a fer Mapes Conceptuals Explicació del procés

Què és un concepte?

Parlem de què és un concepte.

Ens quedem amb la idea que un concepte és l’informació que cada una de nosaltres té d’una paraula, idea, aquesta informació és diferent entre nosaltres i varia amb l’aprenentatge.

Parlem de l’exemple del concepte MASSA, que vam treballar al principi del projecte i que està escrit al full blau de a què em sona?

1- Fem una pluja de conceptes.

Escrivim un llistat de conceptes, paraules que tenen a veure amb el projecte, sense excloure’n cap, després si cal ja les traurem.

2- Passem les paraules del llistat de conceptes amb paper retallats. Cada grup  tindrà el seu color.

3- Col.locarem les paraules amb blue-tack a  la cartolina de tal manera que tinguin relació les unes amb les altres.

Es pot començar per columnes, o en cercle si hi ha relacions que  no s’acaben mai. De seguida veurem que una paraula pot  estar a diversos llocs i que no totes les persones del grup ho veuen igual.

Expliqueu als companya/es del grup perquè creieu que la paraula va en aquell lloc o al costat d’aquesta i no d’una altra.

Passem per les taules i cada grup explica el seu resultat i ens explica el perquè esta posat així. Mirem quines paraules han faltat, sovint conceptes clau, que engloben altres conceptes o idees més vivencials que els infants han experimentat.

  • Paraules que els infants ràpidament aporten: farina i aigua, palla, cotó, flotabilitat, massa, volum, densitat, pa, fermentació…).
  • Paraules amb més alt grau d’abstracció: Matèria, materials, propietats comunes i propietats específiques, mescla homogènia i heterogènia, canvi físic, canvi químic…)

 

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.