Les jornades de conferències

Fa uns 5 anys que a l’escola Font-rúbia ens vam proposar promoure i millorar les competències lingüístiques del nostre alumnat.

Considerem que comunicar és una competència bàsica imprescindible en la nostra societat. Que els infants aprenguin a parlar en públic per fer una exposició, preparar un discurs o saber expressar i defensar la pròpia opinió, realitzar preguntes…, a més a més, de perdre la por i la vergonya escènica, forma part del nostre currículum.

Ja a infantil es fomenta la capacitat comunicativa amb els projectes, on els més petits han d’explicar a la resta de la classe els seus descobriments a partir de recerques prèvies amb l’ajuda de les seves famílies. I a partir de 1r de primària ja comencen a participar de les jornades de conferències.

De què tracten aquestes jornades? De practicar la comunicació oral. L’alumnat s’ha de preparar un tema de manera individual, en parella o petit grup i fer l’exposició davant d’altres companys, companyes de l’escola i familiars.

La temàtica és diversa, pot ser un projecte prèviament treballat a l’escola o quelcom d’interès personal (afició, pel·lícules, esports, vídeo jocs…). Això sí, volem que tinguin una mirada crítica, què és facin preguntes, que no s’ho empassin tot!

Les conferències sempre s’acompanya d’algun material que els i les ajuda en el seu discurs (un power point, un mural, un lapbook, una maqueta, etc.) que prèviament han hagut d’elaborar.

Un cop acabada l’exposició, el públic (alumnes, mestres, familiars) poden fer alguna pregunta per resoldre dubtes o que estigui relacionada amb el tema. Saber fer preguntes és un altre punt essencial de les conferències. Practicar la formulació de preguntes ens ajuda a la reflexió, fomenta l’empatia i desenvolupa la capacitat creativa.

Quan acaben els alumnes de Cicle Mitjà i Superior s’autoavaluen a partir d’una rúbrica. D’aquesta manera també poden valorar els seus punts forts i si necessiten millorar en algun aspecte.

La veritat és que és una activitat molt atractiva i motivadora, que ens agrada molt a tota la Comunitat Educativa; tothom gaudeix i en fa algun aprenentatge, tant els conferenciants com els oients.

Enguany les conferències es faran els dies 16 i 24 de març al matí. Per les mesures establertes per la Covid les conferències es realitzaran dins els grups estables i, lamentablement, no podrem convidar a les famílies. Esperem que el proper curs les conferències tornin a ser obertes a tota la Comunitat.

Publicat a la revista Montònec al març de 2022