Història

Un dels trets d’identitat de Font-rubí és la dispersió del seu poblament, ja que està format per diversos petits nuclis i força masies aïllades. Això fa que el veïnatge no sigui condició suficient per a la cohesió social i tenen molta importància els serveis col·lectius, entre ells, l’escola.

Tanmateix, l’escola no sempre ha estat com la coneixem ara. Sense remuntar-nos gaire anys enrere, trobem una primera escola que ja responia clarament a la realitat demogràfica esmentada i que es trobava repartida en tres espais diferents. Convivien alhora tres escoles situades una a la muntanya, a Font-rubí, una altra al nucli més poblat, a Guardiola i una tercera a l’est del terme, a Cal Cintet. Totes tres eren de les escoles anomenades “unitàries” perquè no permetien la separació de l’alumnat en nivells d’aprenentatge, si bé la de Guardiola no permetia la barreja de sexes i hi havia escola de nens i escola de nenes.

L’any 1971 va ser l’últim de què tenim notícia de les escoles mixtes de Font-rubí i Cal Cintet. A partir d’aleshores es va edificar a Guardiola una nova escola amb cinc aules, cuina i menjador escolar. Tots els estudiants van ajuntar-se doncs a les noves instal·lacions que s’anomenava Escuela Graduada Comarcal de Guardiola de Font-rubí.

La mort del dictador Franco, va accelerar el procés d’oficialització d’una escola catalana amb personalitat pròpia i, al 1983, l’escola va escollir democràticament el català com a llengua vehicular i d’ensenyament.

L’escola va anar creixent i molt aviat es va acollir a la modalitat d’escola rural que es basava en la creació de les ZER (Zones Escolar Rurals). Així, conjuntament amb l’escola de Vilobí del Penedès i de les Cabanyes, es va formar la ZER Les Graus.

El curs 2004-2005, degut al continu augment de l’alumnat, l’escola va passar a ser d’una sola línia i va deixar de ser ZER.

El curs 2010-2011 van començar les obres del que seria el nou edifici, ubicat al mateix lloc ocupant l’espai de l’escola vella i les cases de mestres.

Finalment, el curs 2011-2012 ja vam estrenar l’escola tal i com la coneixem avui en dia.

Font-rubí: Un passeig cap a la modernitat
Àlex Cabré, L’escola Font-Rúbia, la nostra escola.