Debat sobre l’horari escolar

L’horari escolar és un debat obert i ja fa uns anys que es treballa per a modificar-lo a Catalunya. Aquesta modificació hauria d’assolir uns horaris més saludables pels infants, que facilitin la millora del rendiment acadèmic de l’alumnat, la conciliació familiar i permeti a infants i adolescents gaudir de més temps lliure.

Segons les dades publicades a Panorama de l’Educació 2019 de l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics) a l’Estat espanyol es fan 875 hores a Primària i 1.050 hores a Secundària mentre la mitjana se situa en 749 hores a Primària i 902 hores a Secundària.

Els horaris actuals els vivim com normals, però són fruit de qüestions polítiques i socials. Molts països i comunitats autònomes espanyoles estan fent canvis profunds en els dissenys dels horaris perquè han canviat les necessitats educatives. La majoria de les administracions educatives a l’Estat permeten escollir el tipus de jornada mitjançant els Consells Escolars. El resultat és que 8 de cada 10 centres tenen jornada contínua. Només al País Basc i Catalunya no es permet escollir-la.

Debat i posicionaments

El debat sobre els temps educatius ha estat condicionat per la pugna entre mantenir la jornada partida tradicional amb suport institucional o instaurar l’horari continu matinal com defensen sindicats de docents o organitzacions com la Plataforma Volem Jornada Contínua, amb l’hora d’inici i finalització de les classes i la pausa de migdia com el principal cavall de batalla. Existeixen altres propostes que trenquen amb aquesta dicotomia jornada contínua-jornada partida, buscant altres alternatives. Recentment, un grup d’AMPAs i AFAs reivindiquen el dret a poder participar de les decisions relacionades amb l’horari escolar.

D’altra banda, fa sis anys que el Departament d’Educació de la Generalitat va començar una prova pilot per avaluar la jornada escolar contínua, permetent l’entrada de nous centres fins a arribar al total dels 25 actuals. De les AMPAs i AFAs de les 25 escoles que fan jornada compactada, 21 s’han unit per redactar i signar un manifest conjunt en defensa de l’horari continu. Més del 90% de les famílies d’aquests centres donen suport aquest tipus d’horari.

Escola Font-rúbia

Al nostre municipi, un alt percentatge de les famílies de l’Escola Font-rúbia s’han mostrat favorables a un canvi d’horari escolar en favor de l’anomenada jornada contínua. A les darreres enquestes, un terç de les famílies vol mantenir l’horari actual, un terç prefereix l’horari compactat i al terç restant li està bé totes dues opcions.

Aquest mateix curs, la Plataforma de famílies que aposta per la lliure elecció de l’horari escolar ha realitzat una enquesta aquest curs que han respost 27.000 famílies de Catalunya pronunciant-se a favor o en contra de la jornada contínua. Aquests són els resultats:

Per aquests motius des de la direcció de l’escola i la Junta de l’AMPA es va proposar un debat sobre l’horari escolar que no va poder tenir lloc a causa de les restriccions per la Covid19 del curs passat. Enguany, en una reunió de les delegades de les diferents classes de l’escola es decideix posar a l’abast de les famílies informació al voltant del debat de l’horari escolar per tal que puguin escollir el model més adient per als seus infants en el marc del projecte educatiu de centre i l’entorn.

Experiències de les escoles

Jornada Contínua a l'escola Vall-llobrega

Experiència de diferents escoles que formen part del pla pilot de jornada contínua

Documents informatius