La setmana passada, l’Escola Font-rúbia va celebrar el seu III Plenari del curs 2024-25, una trobada anual on tots els alumnes de l’escola es reuneixen per compartir reflexions sobre un tema d’interès general. Aquest any, el tema central va ser la resolució de conflictes, una habilitat essencial per a una convivència saludable dins i fora de les aules.
Treballant el Conflicte a l’Aula
El tema es va introduir i treballar a classe prèviament, explorant què significa realment el concepte de conflicte i la manera com ens hi relacionem. Durant aquestes sessions, es va guiar l’alumnat perquè reflexionés sobre què els genera conflicte i com se senten en aquestes situacions. D’aquesta manera, es va arribar a la conclusió que els conflictes, lluny de ser evitats, poden esdevenir una oportunitat per créixer, escoltar els altres, entendre els punts de vista diferents i trobar solucions positives.
Algunes de les preguntes que van guiar aquesta reflexió van ser:
- Què ha passat i per què em sento així?
- Com em sento i què necessito?
- Com podem assegurar-nos que tothom se senti escoltat?
Aportacions de Cada Cicle
Durant el plenari, els alumnes van tenir l’oportunitat d’exposar les seves idees sobre com gestionar els conflictes de manera constructiva, segons cada cicle:
- Infantil va compartir la regla de les “tres P”: parar, pensar i parlar. Aquest mètode els ajuda a aturar-se quan estan molestos, reflexionar sobre els seus sentiments i parlar amb calma per resoldre el conflicte.
- Cicle Inicial va afegir la importància de buscar un espai per calmar-se abans de parlar i van suggerir diverses maneres per aconseguir-ho, com respirar profundament o comptar fins a deu. Això els ajuda a ser més conscients de com es troben i a evitar paraules impulsives.
- Cicle Mitjà va destacar que sovint, en un conflicte, diem coses que no volem dir i van remarcar la necessitat d’escoltar, allunyar-se i reflexionar abans de reaccionar. També van subratllar que els conflictes sovint provoquen tristesa, una emoció que cal reconèixer i respectar.
- Cicle Superior va ressaltar la importància d’autogestionar-se, empatitzar i buscar acords. Van parlar de ser honestos, de no “posar més llenya al foc” i de la necessitat de reparar el mal que s’ha fet. També van recordar que és essencial parlar en primera persona per assumir la pròpia responsabilitat.
A més, la mestra Sònia va destacar que cadascú veu un conflicte des de la seva perspectiva i que sovint oblidem que hi ha molts punts de vista diferents. En aquest sentit, va animar a veure el conflicte des del lloc de l’altre per desenvolupar l’empatia i arribar a una comprensió mútua.
Responsabilitat i Empatia per una Convivència Saludable
Aquest plenari ens recorda que el conflicte no és només un desacord, sinó una oportunitat per créixer com a comunitat. A l’escola, continuarem treballant la responsabilitat personal i l’empatia perquè tothom se senti escoltat, respectat i valorat en el seu entorn escolar.
Us animem a continuar parlant d’aquests temes a casa i a compartir el que n’heu après amb els vostres fills/es. Seguim treballant per una escola de convivència, respecte i creixement mutu.